Kínai termékek szubjektív tesztje

Ami nem Kínából származik, az hamisítvány :)

Autó, motor indítása 3S LiPo akkumulátorral (Lithium polimer aksi, bikázás, vészindító, indítás segítő, elsősegély)

2016. február 19. 11:47 - Kinai cuccok blog

20160205_161952.jpgA hideg idő, a ritka használat és öreg akkumulátor mind okozhatja azt, hogy el szeretnénk indulni az autóval, de az akkumulátor cserben hagy minket. Sok esetben nincs lehetőség az akkumulátor folyamatos töltésére és a bikázáshoz sem mindig találunk partnert, így jól jönne egy plusz akkumulátor. Természetesen pénzért bármit lehet kapni, így vannak olyan USB-s külső akkumulátorok melyek 12V-os kimenettel is rendelkeznek. Ez jó ötlet, de egyrészt ezek az akkumulátorok elég drágák és nem feltétlen akarok olyan nagy akkumulátort a mindennapokban cipelni, ami tudja  a telefonom tölteni és esetenként az autómat is indítja. Persze nagy a választék, az olcsóbbak könnyebbek és pár ezer mAh-ak de kétlem hogy ezek valóban segítséget jelentenének, a nagyobb és drágább aksik viszont már nem annyira hordozhatók a mindennapokban.

Láttam szivargyújtós változatokat is (bikakábelt és aksit), de egy autó villamossági szakember nem tanácsolta a szivargyújtós rásegítést, ugyanis a szivargyújtó kialakítása és vezetékezése nem arra való, hogy egy az autó indulásakor fellépő nagy áramerősséget elviseljen.  
Kapható még kimondottan autó indítását segítő külső akkumulátor, de ezek nagyon drágák, 30 ezer forint alatt nem ússzuk meg, annyiból pedig már egy elég jó autó akkumulátort is kapni (és idővel ezek is ugyanúgy tönkremennek).
Ezért elkezdtem kutakodni az interneten és számos olyan fórum és youtube videót találtam, ami azzal foglalkozik hogy el lehet-e indítani az autónkat a 3S-es LiPo akkumulátorral. A quadkopterezés miatt amúgy is van pár nagyobb aksim, a 12V-os feszültség stimmel, a teljesítmény elegendő lehet. Bár számos bejegyzés nem ajánlja ezt a módszert az autó és a LiPo akkumulátor eltérő tulajdonságai miatt, a kényszer nagy úr, így felbátorodva a sikeres videók láttán, én is megpróbáltam.

Előkészületek
Először is fogtam egy megfelelő (300A-es) indító kábelt és ketté vágtam. Forrasztottam a két végére egy apa-anya XT60-as csatlakozót. Így a kábelt továbbra is tudom használni hagyományos bikázásra is.
Az akkumulátoraim szintén XT60-as csatlakozóval vannak szerelve így rá tudom csatlakoztatni az indítókábelt is.
Kikészítettem az autóhoz egy munkáskesztyűt, poroltót, két akkumulátort és a kábelt.
Az autót 4 hete nem indítottam, kicsit hagytam is merülni, hogy meg tudjam csinálni a tesztet. Elsőre megmértem az autó aksiját, 10.9V. Ez már nem jó az aksinak sem és biztos voltam benne hogy nem fog indulni. A gyújtást ráadva a feszültség 9.6 voltra esett. Ez már arra sem volt elég hogy akárcsak megmozduljon az önindító.

Teszt
A tesztelt autó egy 10 éves, 1.6-os benzines Volkswagen volt. Első aksinak a CX-20-hoz kapott gyári aksit próbáltam. Paraméterei: Fullymax 2700mAh, 30Wh, Cont. 20C/Burst 40C. Már eléggé fel van fújódva, a CX-20-ba bele sem fér. (kb. 6x volt töltve) így nem sajnáltam. Nem is volt teljesen feltöltve, 12.15V-ot mértem terhelés nélkül.
Összekötöttem az autó aksijával, a feszültség gyújtás nélkül 12V-ra emelkedett, gyújtással viszont leesett 10.3V-ra. Ebből nem lesz indítás. Megpróbáltam és valóban nem indult.

Második akkumulátornak a jól bevált izom aksit választottam, paraméterei: Turnigy 5.0, 5000mAh, 20C/30C.
Feszültsége 12.50V terhelés nélkül (szintén nem töltöttem előtte). Az autóra kötve 12.3V-ra emelte a feszültséget gyújtás nélkül, 11.4V-ra gyújtással. Ez a legalacsonyabb érték amin el szokott még indulni.
Az indításra hidegen azonnal elindult, nem is erőlködött. Fél perc járatás után lekapcsoltam. Bár féltettem az aksit hogy baja lesz, muszáj volt megpróbálnom hogy valóban üzembiztosan el tudja-e indítani az autót, ezért összesen 10x próbáltam indítani róla. Minden probléma nélkül elindult. Levettem az aksit és amíg járattam az autót, megmértem mennyire esett a Turnigy aksi feszültsége. A 12.50V-ról csak 12.45V-ra esett, vagyis bőven maradt benne még erő.

A tesztnek fontos része volt, hogy az autó akkumulátorát nem kötöttem le, vagyis az abban lévő energia segítette az autó indulását. Érdemes lett volna még megpróbálni úgy is, hogy teljesen lekötöm az autó akkumulátorát, de azt majd legközelebb. Az internetes videók szerint úgy is el tudja indítani az autót, vagyis van benne annyi erő, hogy az induláskor fellépő hatalmas áramot is ki tudja szolgálni.

Összegzés
Nagyon örültem hogy sikerült egy régi problémát megoldanom gyakorlatilag ingyen, mivel 3S aksi, töltő, indító kábel és XT60-as csatlakozó mind volt itthon. Ha nem lett volna, akkor a Turnigy 5000mAh-ás aksit a hobbykingről EU raktárból  7000 Ft-ért, aksitöltőt 3000 Ft-ért, indítókábelt barkácsboltban 2000 Ft-ért, csatlakozót pár száz forintért lehetne venni. Vagyis összesen kijön 12000 Forintból ami a bolti 30 000 forintos indítás segítők töredéke.
A youtube videók szerint 2200mAh-ás Turnigy aksival is működik, bár a youtube videók jellemzően nem részletezik hogy mekkora a lemerült autó aksi feszültsége.

Így akinek vannak megfelelő akkumulátorai és problémái vannak az autó indításával, érdemes a fenti átalakításokat elvégezni, (természetesen mindenki a saját felelősségére)
Az biztos, hogy az ördög nem alszik, az akkumulátor pedig folyamatosan merül. :)

 

Frissítés

Még egyszer megpróbáltam a fenti mutatvány úgy hogy még gyengébb volt az akkumulátor és úgy az indítás már nem sikerült. Vagyis ha az autót nem tudja elindítani az aksi, de van még benne egy kis erő, akkor működhet a dolog, de ha nagyon lemerült az akkumulátor, akkor már bizonytalan az indítás. (Ez igaz akkor is, ha nagyobb teljesítményű autóval próbáljuk)

Természetesen lehetőleg le kell kapcsolni minden fogyasztót, lámpákat, rádiót, stb.

Lájkold a blog facebook oldalát, ahol további akciókat és érdekességeket találsz!

 

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kinaicuccok.blog.hu/api/trackback/id/tr228400950

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Marciart 2016.02.19. 11:55:05

És a töltés miatt nem robban/tönkremegy a lipo?

Kinai cuccok blog · http://kinaicuccok.blog.hu 2016.02.19. 12:29:05

@Marciart: Volt egy ilyen félelmem nekem is, ezért volt ott a kesztyű, a poroltó, az aksit pedig a betonon hagytam de még csak melegedést sem tapasztaltam, összesen kb. 4-5 percig ment a visszatöltés 14V-al.

Marciart 2016.02.19. 14:03:16

Ha nem is gyullad ki biztos hogy nem egészséges hogy bármi nemű szabályozás nélkül tölti.

Kinai cuccok blog · http://kinaicuccok.blog.hu 2016.02.19. 15:34:40

@Marciart: Igen, ezért is nem ajánlották sok hozzászólásban ezt a módszert.

dtibor 2016.02.26. 04:56:57

Ha már beindult a motor, nem kell feltétlenül tölteni.
Viszont az indításkor fellépő több száz Amper kivétele nem biztonságos sztem. Egy 5000mA 20/30C akksi 100/150A áramot ad le. Ez elég az indításhoz? Ha a világ végén vagyok reptetni, beáldozok egy akksit, hogy hazajussak, de nem bíznám erre az életemet.

Kinai cuccok blog · http://kinaicuccok.blog.hu 2016.03.07. 16:20:05

@dtibor: Az én esetemben elég volt, viszont másodszorra is megpróbáltam amikor még gyengébb volt az akkumulátor és meg sem nyikkant. Vagyis szükséges az autó akkumulátorának a segítsége is. A fenti paraméterekkel még működik, de gyengébb aksival már nem.
süti beállítások módosítása