Kínai termékek szubjektív tesztje

Ami nem Kínából származik, az hamisítvány :)

Hubsan X4 Quadcopter Gyakorlati tapasztalatok - Teszt

2013. november 25. 17:05 - Kinai cuccok blog

H107L

Eltelt egy kis idő, megosztom az addig összegyűlt tapasztalataimat a két hete tesztelt kis Hubsan X4 V2 Quadcopter-rel.

Hubsan-X4-H107-Quadcopter-mini-helikopter-heli-ufo-repulo-modell-model-01.jpg

 

Elég jól sikerül már irányítani, tudom egy helyben lebegtetni és sikerült a magasságot is precízen vezérelni. A bal karral módjával már tudom pörgetni is. Valóban egy könnyen tanulható, kezelhető kis gépről van szó. Megunhatatlan, mindig lehet találni valamilyen mini küldetést. Szállj le ide, oda, repülj át valami alatt, felett, körözzél valami körül, stb.

Kipróbáltam az éjszakai vezetést, sötétben is vagányul néz ki a kis gép. A ledek akkor is hasznos segítséget nyújtanak a gép irányának megállapításához. Mivel a távolságokat nehezebb felmérni sötétben, terepakadályokkal tűzdelt szobába inkább ne próbálkozzunk.

 


A strapabírósága lenyűgöző, legalább 100-szor zuhant már le vagy verődött oda valahova és eddig csak három propellert kellet cserélni, a többi része nem is sérült. A tanulókeret jó szolgálatot tesz. Eleinte nem használtam de amint hozzáért valamihez a propeller az leblokkolt vagy lerepült és a gép azonnal lezuhant. Tanulókerettel viszont a propellerek ne állnak le, vagyis nem zuhan le a gép, nyugodtan lehet a másik irányba repülni. Ha még is lezuhan (mert pl. túlbillent) a helikopter akkor érdemes a tanulókeretet visszanyomni a motorra mert ha felcsúszik a propellerhez akkor egyrészt a teljesítményt rontja, másrészt finoman darálja a propeller belső felét.

Hubsan-X4-H107-Quadcopter-mini-helikopter-heli-ufo-repulo-modell-model-10.jpg



Mivel van benne giroszkóp ami a gép vízszintestől való eltérését érzékeli, próbálja stabilizálni a helyzetét. Ez a sok lezuhanástól el tud állítódni. Ekkor a gép alaphelyzetben húz valamerre. (néha annyira hogy teljes ellenkormányzás sem elég ahhoz hogy helyben maradjon)
Mivel trimmelni nem lehet így a giroszkópokat kell újra kalibrálni ami nem olyan bonyolult mint ahogy hangzik. Vízszintes helyre kell állítani és úgy berakni az akkumulátort, majd párosítani a távirányítóval. Másik módszer hogy szintén vízszintes pozícióba de bekapcsolt állapotban a bal oldali kart teljesen le és jobbra kell téríteni, a jobb oldali kart pedig jobbra és balra kell ütközésig mozgatni gyorsan. A kis ledek nekiállnak villogni és ismét egy helyben fog lebegni. Természetesen kis oldalcsúszás ekkor is lehet.

Vettem hozzá tartalék akkumulátort is, de az valamiért a harmadik töltés után felpuffadt és már nem lehetett használni. Garanciába viszont cserélték. Az eredeti aksi viszont jól bírja, legalább 30x töltöttem már és nem vehető észre teljesítmény csökkenés, remélem jó sokáig fogja bírni, bár nem nagy tétel.
A tartalék aksi 500mAh-ás. Míg az eredeti 240mAh-ás aksival kb. 6 perc repülés érhető el, a dupla akkorával kb. 11 percig maradhat a levegőben. A kisebb aksi 9 grammos, a nagyobb 13 gramm még is érezhetően lomhább lesz tőle a gép. Ez kezdőknek még jól is jöhet hiszen lassabban reagál a mozdulatokra az amúgy érzékeny összeállítás.


Amíg az aksit cserélték, gondoltam szerelek rá magam egy másikat. Volt egy 400mAh LiPo aksim. Ez még nagyobb is volt mint az eredeti 240mAh-ás. Az USB töltője rendesen fel is töltötte, még a gépbe is belefért mert csak kicsivel volt nagyobb darab mint az eredeti. A gép rendesen bekapcsolódott és ahogy adtam rá a teljesítményt egyszer csak nekiállt villogni mintha lemerült volna. Ismét töltőre tettem de az fél perc után lekapcsolt hogy töltve van. Ugyanezt eljátszottam párszor még, majd arra gondoltam hogy nem próbálok felszállni vele hanem hagyom hogy csak a propellereket pörgesse. Úgy viszont sokáig működött. Arra tippelek hogy nem jó neki bármilyen aksi, hanem olyan kell ami le tudja adni a megfelelő teljesítményt. Így csereaksit nem érdemes ráhekkelni, inkább vegyünk még pár pót aksit, kapható 500mAh-ás méretben is.

Ami tetszik még a típusban hogy sok alkatrész kapható hozzá így nem az elromlik és mehet a kukába fajta.

Amit szerintem mindenképp érdemes venni hozzá: egy tanulókeretet és csereaksit. Szerencsére a szetben található 4 plusz lapát is, kettő-kettő jobbra és balra forgó, így az elég lesz egy darabig. (az egy irányba forgók ellentétes színűek, ugyanis átellenesen helyezkednek el)

Kipróbáltam az expert módot is. Ez könnyen bekapcsolható, csak a jobb oldali kart (mode 2 esetén) kell függőlegesen lenyomva tartani két másodpercig. Ekkor sokkal érzékenyebben reagál a kormánymozdulatokra, míg normál módban kb. 15-20 fokot tud dőlni a helikopter, expert módban 50-60 fokot is amivel őrületes sebességgel tud ide oda repülni. Annyira hogy ha túldöntjük akkor már a magasságából is gyorsan veszít. Mindenképp csak akkor érdemes próbálkozni ezzel ha már a normál módban magabiztosan irányítjuk. Bónuszként a kis kép meg tud pördülni saját hosszanti vagy kereszt tengelye körül. Amolyan bukfencet tud csinálni. Ehhez az egyik irányba maximálisan ki kell téríteni az előre, hátra vagy oldalra mozgás karját majd hirtelen teljesen a másik irányba kell lökni. Ekkor a második irányba csinál egy bukfencet. Fontos hogy a kart azonnal ismét semleges állásba engedjük hogy a gép stabilizálja magát. Mivel a bukfenc hatására a kis gép kb. 3 méter magasságot veszít így szobába nem érdemes próbálkozni ezzel a manőverrel.

A szabadba repülés is hatalmas élmény, bár a gép olyan kicsi és olyan gyors hogy hamar csak egy ponttá tud zsugorodni. Ami nem lenne baj csak az irányát ilyenkor egyáltalán nem lehet érzékelni. Magasba is fel tud menni akár 50 métert is (hivatalosan 100m a rádióadó hatótávolsága), úgy hogy már nem is látni merre van az előre. Pedig korrigálni mindig kell az irányát mert a gép maga is szokott csúszni, másrészt pedig a legkisebb szellő is el tudja sodorni. Az antenna hatósugara nagyobb mint az a távolság ahonnét még látjuk a gépet. Ha valamiért megszakad a kapcsolat a helikopterrel akkor automatikusan süllyedni kezd. Ez csak akkor probléma ha nem pont felettünk van hanem valamilyen objektum (fa, ház, úttest) fölé manővereztük. Ha esetleg elfogyna az energia vagy bármi okból zuhanásba kerülne a gép akkor fűre esve semmi baja nem lesz (esetleg egy propeller bánja)

Ilyenkor télen a hideg miatt csökken az akkumulátorok teljesítménye, kb. feleződik. A kis aksi 3-4 percet tud a 6-7 perc helyett, a nagy aksival pedig 11 perc helyett kb. 6 perc lesz a teljesítmény. (6 fokon teszteltem)

Sajnos egy szerencsétlen mozdulat következtében leejtettem a távirányítóját és az antenna a tövénél azonnal le is törött. Így derült ki hogy az antennába nincs semmilyen vezeték, az csak egy darab üreges műanyag így nincs is rá szükség. Láttam olyan távirányítót aminek nem is volt ilyen antennája. Valószínűleg más típusokhoz is felhasználják ezt a készülékházat. Szintén letörött az aksitartó konzol vége a sok aksicserétől és zuhanástól, igazából arra sincs szükség, bár a nagyobb aksi erősen kikandikál így de mivel az elég szorosan van bent ez sem probléma.

Továbbra is imádom a kis gépet :)

 

Frissítés

A cikk írása óta nagyon sok remek quadcopter jelent meg, érdemes körülnézni a GearBest-en az újdonságok között.

Vásárlás előtt érdemes tájékozódni Magyarország legjobb quadcopter blogján is: quadkopter.blog.hu

 

 

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kinaicuccok.blog.hu/api/trackback/id/tr995655481

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lignano 2014.05.22. 10:22:55

Szia!

Én tegnap kaptam kézhez, viszont a töltési idő 60 perc, addig nem alszik ki a led a kábelen. Mindenhol 30 percet írnak és félek, hogy túl töltöm az aksit.

Neked mennyi idő múlva alszik ki a led gyári aksi töltésnél?

Kinai cuccok blog · http://kinaicuccok.blog.hu 2014.05.22. 14:57:51

Szia!

Az 1 óra töltés is rendben van (nálam is ennyi). Ha nem ég a led akkor nem is tölt, a töltésvezérlő lekapcsol, akár napokig is rajta lehet, emiatt ne aggódj.

Úgy tapasztaltam van olyan töltő amelyiken pont fordítva világít a led, amíg tölt addig nincs led, ha végzett akkor kapcsol be a led.

Szóval mindig azt kell nézni hogy-hogy indul és ha változik, akkor töltött fel.

Lignano 2014.05.22. 16:41:59

Köszi, akkor megnyugodtam. Még egy kérdés, hogy nálad is van sìpoló hang, ha közelebb hajolsz a géphez? Mert ha csatlakoztatom az aksit akkor enyhe sipoló hang hallatszik az x4-ből.

Egyébként jó kis leírás, ez erősített meg engem a vételben, 12 nap és nálam volt a cucc, azóta nyúzom. :)

Kinai cuccok blog · http://kinaicuccok.blog.hu 2014.05.22. 18:55:20

@Lignano: Nincs sípoló hang. Nem hiszem hogy ebből gond lenne.