A cikk friss változata itt olvasható.
Korábban már írtam általánosságban arról hogy milyen lehetőségeink vannak ha interneten rendelünk és valami problémánk akad akár a szállítással, akár a termékkel vagy az eladóval kapcsolatban. most az ebay-en való reklamáció lépéseit szeretném bemutatni.
Ha nem kaptuk meg a terméket, hibás, sérült volt vagy a leírással nem egyezett akkor a termék mellett található legördülő listából válasszuk ki a Resolve a problem menüpontot. Semmiképp ne értékeljük az adásvételt (Leave feedback) akkor se ha az eladó erre kér vagy feltételül szabja. Szintén nem célszerű a Contact seller-el kapcsolatba lépni velük mert minden alkalommal ki próbálják dumálni a helyzetet (pl. várjunk még egy hetet) és kifutunk az időből. Ha megnyitottuk a case-t akkor bőven lesz időnk ismét.
A második lépésben ki kell választani mi a probléma. Ha nem regisztrált küldeményként jött akkor minden esetben válasszuk ki azt hogy nem kaptuk meg a küldeményt (I didn't receive my item) Ha sérült, hibás, hiányos vagyrossz terméket kaptunk akkor is azt válasszuk hogy nem kaptuk meg mert különben az eladó nekiáll alkudozni és mindenképp csak részben akarja visszafizetni az árát. Vagy vissza akarja küldetni a terméket ami több ezer forint függetlenül attól hogy maga a termék sem volt sokkal több. A visszaküldés díját sosem fizetik vissza. Ha regisztrált küldeményről van szó akkor valószínűleg drágább is volt, ekkor ha tényleg nem kaptuk meg csak akkor válasszuk az első opciót mivel a csomagot a száma alapján nyomon tudják követni. Ha hibásan a termék akkor valószínűleg vissza is kell majd küldeni.
A harmadik lépésben még kicsit magyaráz még és még egyszer rákérdez mi a probléma. Ha most nyitjuk a reklamációt akkor válasszuk ismét azt hogy nem kaptuk meg a terméket (I haven't received an item) A második opció arról szól hogy már létező reklamációt akarunk megnyitni. Szerintem ez itt egy kicsit logikátlan.
A negyedik lépésben tudjuk az Open case-vel megnyitni a reklamációt. A nyomkövetés (View tracking information) nekem itt sosem működött, arra használjuk a posta nyomkövető oldalát.
Az ötödik lépésben ismét információt kapunk arról mikor vásároltunk és hogy miért akarunk reklamálni. Nyomjunk Submit-ot.
A hatodik lépésben válasszuk ki hogy teljes pénzvisszafizetést akarunk. (I want a full rwfund - a termék ára és az eredeti szállítási költség)
Meg kell adnunk a telefonszámunkat (soha senki nem fog felhívni, emiatt ne aggódjunk) és válasszuk azt hogy nem kívánjuk az eladóval megosztani ezt a számot.
Utána írjuk le röviden hogy nem kaptunk meg a terméket, sok idő eltelt, már biztos elveszett, kérjük vissza a pénzünket. Majd küldjük el a reklamációt.
Ekkor már nagy baj nem történhet. Az eladó alkudozik még egy kicsit hogy várjunk de mivel ismét van egy hónapunk ezt nyugodtan tegyük meg majd írjunk neki ismét a Case-re válaszolva hogy ismét eltelt egy hét, ha tényleg nem kaptuk meg akkor fizesse vissza a pénzt.
Semmiképp ne menjünk abba bele hogy újraküldi a csomagot mert azt sem fogjuk megkapni (szerintem ilyenkor nem is küldik újra csak a reklamációt akarják lezáratni)
Az eladónak minden esetben reagálnia kell pár napon belül különben az Ebay automatikusan a javunkra dönt.
Ha a pénzt visszakaptuk akkor a Case-t automatikusan lezárja az Ebay.
Meg is vagyunk. Hány esetben van szükség ilyenre? Tapasztalatom szerint a sima airmail vagyis légipostával feladott és nem regisztrált küldemények 10-20 százaléka elveszik. Ha csomag elveszik akkor az adott országot az eladó le tudja tiltani vagyis oda többet nem fog szállítani. Sajnos ebből a szempontból Magyarország nem áll jól, az eladók 10-20 százaléka ide nem küld semmit.
Még egy fontos dolog, a saját felelősségünk hogy azt a csomagot amelyet nem regisztrált küldeményként kapunk annak vissza kérjük-e az árát (akkor is ha valójában megkaptuk). Ha még is gyakran megtesszük akkor várhatóan két dolog fog történni, az eladó tiltólistára teszi az országot, a másik hogy az Ebay-nek elég fejlett a csalás megelőző rendszere, ha kiugróan nagy számban csak velünk van a probléma akkor le fogja tiltani a felhasználónkat. Úgy hogy szerintem az egyenes út itt is rövidebb.
Még egy lehetőség hogy ha visszakértük a pénzt és idővel még is megjön a csomag akkor fel lehet venni a kapcsolatot az eladóval és ismét kifizetni. Ez nekünk nem sok, hiszen úgy is rászántuk a pénzt, az eladónak viszont nagy segítség mert bár sok rosszat lehet mondani róluk, azért az is fontos dolog hogy a pár dolláros tételeken alig van 10-50 forintos hasznuk, vagyis amikor valami elveszik, rengeteg adásvétellel tudják csak visszatermelni. És lehet pont egy ilyen gesztus miatt nem teszik tiltólistára az országot.
Utolsóként pedig nagy ritkán előfordulhat a az ügyfélszolgálatnak is segítségre van szüksége, ekkor várjunk türelemmel és naponta próbálkozzunk a fenti folyamattal.