Régóta nézegettem az elektromos bringákat, de borsos áruk miatt eddig mindig letettem arról, hogy vásároljak egyet. Időközben úgy adódott, hogy kellett vásárolni egy másik bringát is, így ismét körülnéztem milyen áron kaphatóak. Az olcsó, nagy áruházakban kapható kínai kerékpárt eleve kizártam választékból, ezért 200 ezer forinttól kezdtem nézegetni. Sajnos hamar realizálnom kellett, hogy minőségi elektromos kerékpár ilyen áron nem kapható, így hamar letettem a vásárlásról. Ezek után már csak érdeklődésből nézegettem hogy mi, mennyiért kapható.
Természetesen a milliós bringák már minden igényt kielégítenek. Belépő szinten 400 ezer forinttól indulnak a jó bringák. Sajnos ennyit nem akartam rá szánni, ezért ismét a hagyományos bringák felé fordultam, amikor láttam, hogy a Decathlonnak is van elektromos bringája. Korábbról ismertem az original 7-est, ami nagyon tetszett. Remek városi bringa, amit földúton is lehet használni. Akkor láttam, hogy létezik ennek a kerékpárnak elektromos változata is. A hagyományos verzió 90 ezer Ft, az elektromos kerékpár változata pedig 290 ezer Forint. Bár ez még mindig nagyon drága volt, elgondolkoztam rajta, ha így is úgy is kifizettek 90 ezret egy kerékpárra, már csak 200 ezer forintot kell hozzátenni ahhoz, hogy legyen egy elektromos kerékpárom. Bár elsőre soknak tűnik, hosszú távon mégis megérheti. Kipróbálni sajnos nem lehetett, így látatlanban kellett döntenem arról, hogy megéri-e megvásárolni. De mivel 90 napig (törzsvásárlóknak) vissza lehet vinni a terméket, nem volt mit vesztenem. Sajnos nagyon kevés információ található róla az interneten, még a hivatalos oldalakon is. Mivel tesztet sem találtam róla, így már a vásárláskor eldöntöttem, hogy megosztom veletek a tapasztalataimat.
A kiválasztás szempontjai
Mindenképp egy összteleszkópos kerékpárt szerettem volna, amelynél az elektromotor a hátsó kerékagyba van beszerelve. Utánaolvastam melyik elhelyezés a jobb, az első kerékagy, a pedálnál középen vagy a hátsó kerékagyas elrendezés. Mindháromnak van előnyei és hátrányai is, én a hátsó meghajtás mellett döntöttem, azért hogy a súly ne az első kereket terhelje. A korábbi Decathlonos elektromos bringa első kerék meghajtású, így örültem, hogy az új verzió már hátsó meghajtású. Az interneten a termékértékeléseknél található apró hibákat is javították már. 2009-es az első elektromos verzió, azóta pedig sok apróságot változtattak a tapasztalatok alapján. A termék folyamatos fejlesztése mindenképp plussz pontot érdemel!
Tapasztalatok
A meghajtás legfontosabb jellemzője, hogy pedelec típusú, ami azt jelenti, hogy csak akkor segít az elektromos hajtás, ha az ember pedálozik. Bár a gáz karos megoldás jobban tetszett, de utólag ezt is megszerettem. Sajnos az akkumulátor teljesítményén kívül nem volt semmilyen információ a megtehető távolságról, így erről is látatlanba kellett döntenem.
A kerékpáron háromfokozatú rásegítés van, az első fokozat 15, a második 20, a harmadik pedig 25 kilométer per óra sebességig segíti a tekerést. Mivel az elektromos hajtás független a pedálhajtástól, ezért amikor bekapcsolom motor, ugyanúgy lehet és kell is tekerni. Ha a mechanikus sebesség váltót könnyű fokozatba tesszük, akkor csak a motor erejét használjuk, magasabb váltó fokozatba téve a saját erőnket is bele tudjuk tenni. Amikor a sebesség eléri a beállított szintet, az elektromos rásegítés teljesen kikapcsol. Az elektromos motor nyomatéka független az általam kifejtett erőtől, ha tekerik a pedált, akkor azonnal a teljesen nyomatékával besegít a beállított szintig. Azt elérve pedig a rásegítés megszűnik. Sajnos az nem lehetséges, hogy csak egy beállított százalék erőt segít, azonnal maximális erőt add hozzá az ember erejéhez. Így lényegében úgy szimulálja a gázkaros megoldást, hogy nincsen gázkar. Ha lenne gázkar, akkor viszont nem is pedelec kerékpár lenne, hanem elektromos kerékpár, amire más szabályok vonatkoznak. Sajnos elég nehéz kideríteni hogy Magyarországon hol lehet használni ezt a kerékpárt. Erre vonatkozólag sok cikk született, de néhol ellentmondásosak az információk.
A kezelőfelület egyszerű, a bekapcsoló gombot hosszan nyomva bekapcsoljuk az elektronikát, a plusz és mínusz gomba tudjuk kell e állítani a elektromos rásegítés mértékét. A 0 értéken nem segít, csak a világítás kapcsol be és a kilométer óra üzemel. Az egyes, kettes és hármas fokozatban pedig 15 20 25 km/óra sebességig gyorsít. Nagyon tetszett még, hogy van rajta világítás, amit az akkumulátor üzemeltet. Sajnos az első lámpa nagyon gyenge, érdemes helyettem mást is használni. A hátsó lámpa elég fényes, fékezéskor féklámpaként is funkcionál, nagyon hasznos. A hagyományos kerékpár súlya 17 kg, az elektromos verzió 28 kg.
Az akkumulátor a csomagtartón van elhelyezve. Könnyen kivehető, kerékpártól külön is tudjuk tölteni, kulccsal zárható, így nem tudják ellopni. Mivel az akkumulátor közel 100 ezer forint értékű és csak 2 kg-os, így amikor ott hagyom a bringát, inkább kiveszem és magammal viszem. A feszültsége 36V, a teljesítménye 8,4 amperóra. Ezzel síkterepek körülbelül 30 km lehet megtenni, akkor hogy ha nem segítünk rá és csak könnyedén tekerünk.
Összegzés
Nekem remekül bevált a kerékpár, érdemes volt rákölteni azt a plusz pénzt. Sokkal nagyobb távokra is tudok menni, emelkedőn nagy segítség, ha elfáradok, akkor könnyen haza gurulok vele.
Ami tetszett
- Remek kialakítás (hasonló az Original 7-hez)
- Remek váltó
- Folyamatos fejlesztés
- Megfelelő teljesítmény
- Megfelelő hatótáv (sík terepen, minimális emberi erővel kb. 30km), kivehető, zárható akkumulátor.
- Beépített lámpa (+féklámpa)
Ami nem tetszett
- Nem minden áruházban kapható
- Nem lehet kipróbálni
- Az első lámpa gyenge
- Gyerekülés nem szerelhető fel
Hol kapható
A kerékpárt a Decathlon webáruházban vásároltam.
Lájkold a blog facebook oldalát, ahol további akciókat és érdekességeket találsz!
Csatlakozz facebook csoportunkhoz is!