Ha kínai cuccokat akarunk rendelni, akkor sokaknak az AliExpress jut eszébe először. Az oldal az Alibaba Csoport tulajdonában van, ami a világ legnagyobb és legértékesebb kereskedője. Az oldal már Magyarországon is évek óta szárnyal, egyre több honfitársunkat éri el a kínai vásárlási láz. Azonban Facebookon és a blogon is sok megkeresést kapunk, hogy mégis hogyan kell rendelni erről a fránya weblapról? Nincs ebben semmi szégyellni való, először én is szkeptikus voltam és könnyen elvesztem az AliExpress hatalmas kínálatában. Ha te is ebben a cipőben jársz, jó helyre jöttél, ebben a Kisokosban lépésről lépésre be fogom mutatni, hogyan keress, rendelj és fizess az oldalon. Amint átrágtad magad rajta, te is profi vásárlóvá válhatsz az AliExpressen, és akár angol tudás nélkül is halomra rendelheted a jobbnál jobb cuccokat, hiszen “Ami nem Kínából származik, az hamisítvány :)”.
Az Aliexpress.com első induláskor angolul jelenik meg, ugyan elérhető még franciául, spanyolul és portugálul is, de magyarul sajnos nem. Viszont ezt meg tudjuk kerülni, köszönhetően a Google Fordító integrációjának. A dolog ugyan megoldható pl. Mozilla Firefoxban is, de a legnépszerűbb Chrome böngészőben alapból be van építve ez a funkció.
A cikk hátralévő részében én angolul fogom használni az oldalt, hogy azoknak is segítsek, akik nem szeretnék ezt a fordítós megoldást használni.
Regisztráció
Ugyan a kínálatot regisztráció nélkül is böngészhetjük, de a vásárláshoz szükségünk lesz egy AliExpress fiókhoz. Nézzük, hogyan kell “regelni” az oldalra!
Kész is vagyunk a regisztrációval, az oldal néhány másodperc múlva automatikusan beléptet az újonnan kreált profilunkba. Ezután érdemes beállítani a szállítási címet, ahova csomagjaink fognak érkezni. A legtöbb esetben napközben fog csöngetni a postás, futár ezért fontos, hogy olyan címet adjunk meg, ahol napközben is elérhetőek vagyunk (pl. munkahely). A címbe ne írjunk ékezetet! Az irányítószámot érdemes ebben a formátumban megadni: HU-XXXX.
Keresés, a megfelelő termék kiválasztása
A regisztráció és a szállítási cím megadása után nyugodtan keresgélhetünk az oldalon. Lehetőségünk van egy adott termékre keresni vagy teljes termékkategóriákat is böngészhetünk.
Az alábbi képen Bluetooth hangszórókra keresetem rá. Látható, hogy az oldal rengeteg lehetőséget ajánl fel, amivel tovább lehet szűkíteni a találatok listáját: Free Shipping (csak ingyenes kiszállítás), csak 4 vagy annál jobb értékelésű termékek stb. Rendezni is lehet a találatokat: Best Match (Legjobb találatok), Orders (Rendelések száma), Newest (Legújabb termékek), Seller Rating (Eladó értékelése) és természetesen Price (Ár) alapján is. Az oldal bal oldalán pedig az adott termékre specifikus szempontok alapján lehet szűkíteni a keresést, ez egy hangszóró esetében pl. a csatornák száma, vezetéknélküli-e stb.
AliExpress terméklap, mire érdemes figyelni?
Ha kiválasztottuk a nekünk tetsző terméket, ez esetben az Edifier hatalmas hangszóróját, kattintsunk rá, majd nézzük meg, hogy a terméklapon milyen információkat kapunk az eszközről. Az oldal tetején látható a bolt neve, erre rákattintva az összes terméküket megtekinthetjük. Mellette látható egy plecsni, ami jelzi számunkra, hogy ez egy Top Brand, hiszen az Edifier tényleg nagyon minőségi hangszórókat gyárt. Most pedig térjünk rá magára a terméklapra.
Haladjunk fentről lefelé. A termék neve alatt ismét megnézhetjük annak értékelését, értékelések számát és, hogy hányan rendelték meg. Itt nem érvényesül a kevesebb, néha több elve, minél többen rendeltek meg egy eszközt, annál biztosabb, hogy minőségi árut kapunk. Sajnos eléggé termék függő, hogy a rendelések számánál mi számít jónak, pl. Bluetooth hangszóróknál akár több száz, több ezer rendelést is fel tud sorokoztatni egy-egy eszköz, érdemes ezeket választani. Viszont, ha valamit kevesebb, mint 10-20 ember rendelt az adott termékből, nem érdemes kísérleti nyulat játszani.
Ár: Aliexpressen a legtöbb termék szinte állandóan akciós. Van, hogy adott darabszám után jár kedvezmény (Bulk price), gyakran egy bizonyos ideig kínálják azon az áron a terméket, máskor meg a mobil appból rendelve szakíthatunk nagyokat. Ezek hitelességét inkább hagyjuk, keressünk rá az interneten, hogy máshol (vagy akár Alin egy másik eladónál), mennyiért árulják a terméket, ezzel jó képet kaphatunk, mennyire igaz az a -13%. Ha kötőjeles értéket látunk (pl. US $18.99-19.99), akkor a termék különböző verzióit (pl pendrive-nál kapacitás) más áron kínálja az eladó. Előbb ki kell választani a kiadást, ezután a helyes összeget fogja mutatni az oldal.
Ország: azaz, hogy melyik országból fog érkezni az áru. Ez az opció gyakran meg se jelenik, hiszen sok eszköz csak egy raktárból rendelhető. Az általános elv, hogy rendeljük lehetőleg Európából az adott cikket, hiszen ilyenkor nem kell vámmal és áfával számolni. Azonban Magyarországra gyakran csakis a kínai raktár szállít, a német, francia, spanyol stb. ritkán, az orosz pedig szinte soha.
Szín, anyag stb.: na itt kell nagyon odafigyelni. Az eladók ugyanis gyakran több hasonló cikket raknak föl egy adatlappal. Ezzel nem is lenne gond, hiszen így sokkal egyszerűbben válogathatunk egy telefontok esetében a színek közül, mintha mindenegyes kiadásnak külön oldala lenne. A gond viszont ott kezdődik, hogy a megnevezések gyakran hibásak. Pl. gyakran az anyag alatt választhatjuk ki, hogy a telefontok melyik mobilhoz passzoljon, a színek között van elrejtve, hogy az adott kábel microUSB vagy USB-C kimenettel rendelkezik-e stb. Érdemes alaposan átnézni, nehogy rossz változatot rendeljünk a termékből. Választani a gombra vagy a kis képre kattintással lehet. Ha a kis kép fölé mutatunk az egérrel, kiírja az adott színt pl.
Szállítás: következő buktató, az AliExpress egyik legnagyobb rákfenéje. A sor elején általában egy rövid szöveg vagy egy összeg van. Ha a piros Can not deliver feliratot látjuk, az adott országból nem szállít hozzánk a kereskedő. A Free shipping a mindenki által hangoztatott ingyenes szállítás. Vagy akár egy adott szállítási költség is szerepelhet itt, ami nincs benne a fenti árban! Mellette pedig a szállítási címhez beállított ország és a szállítási mód szerepel, amire rákattintva válogathatunk az opciók közül. A GearBesttel ellentétben itt nincsenek az EU Expresshez hasonló gyöngyszemek, viszont itt sem mindegy mit választunk. Rengeteg eladó, több országból árulja portékáit az AliExpressen, ezért rengeteg szállítási opció létezik. A Seller’s Shipping Methodot én nem ajánlom, általában ez a leghosszabb és gyakorlatilag fogalmunk sincs mit kapunk. Az ePacket általában fizetős megoldás, viszont sokan ajánlják. Az ingyenes opciók közül az AliExpress Standard Shipping az egyik leggyakoribb, ez 19-27 napos szállítási idejével jó viszonyítási pont lehet a többi opcióhoz. Gyakran elérhető DHL, FedEX és AliExpress Premium Shipping is, mint opció, de ezek horrorárukkal nem túl ajánlottak, maximum igen értékes termékek esetében.
(Itt kérném meg tapasztaltabb olvasóinkat, hogy a kommentekben jelezzék, hogy nekik milyen tapasztalataik vannak az egyes szállítási módokkal kapcsolatban, hiszen több szem… több shipping methodot lát)
Teljes összeg: ebbe már a szállítási költség is bele tartozik, illetve ha több darabot rendelünk, akkor az összesnek az árát láthatjuk itt. Amíg nem választjuk ki a színt, országot stb. addig itt nem jelenik meg semmi.
A kuponokra és kedvezményekre különösebben nem szeretnék kitérni, mert eladóról eladóra változnak. A lényege általában az, hogy bizonyos összeg elköltése után néhány dollár kedvezményt kapunk. Kezdő vásárlóknak kissé átláthatatlan a dolog, az Ali itt igencsak egyszerűsíthetne a rendszerén.
Lejjebb görgetve ezeket az opciókat látjuk a terméklapon. A különböző fülekre kattintva érhetjük el az ahhoz tartozó információkat.
Termék leírása (ez az aktív fül a képen): itt a termékadatok érhetőek el, lejjebb görgetve pedig sok-sok képet és leírást találunk az áruról
Szállítás, fizetés: itt ismét megtekinthetjük a szállítási módokat, illetve a fizetési opciókat (erről később)
Eladói garancia: az eladó által garantált szállítási határidő, illetve a visszatérítési irányelv. Ezek a legtöbb terméknél megegyeznek, mert maga az AliExpress határozza meg (erről is később). A szállítási határidő maximum 60 nap szokott lenni, de lehet ennél kevesebb is. Ha ennyi idő alatt nem érkezik meg a termék, akkor jogunkban áll Dispute-ot nyitni (kitaláltad, erről is később lesz még szó részletesen).
Értékelések, vélemények: itt azon felhasználók értékeléseit és rövid kis tesztjeit olvashatjuk, akik már megkapták a terméket. Ezek szavahihetősége változó, ráadásul gyakran a saját nyelvükön vagy nagyon rossz angolsággal írják le véleményüket. Népszerűbb áruk esetében magyar véleményt is találhatunk, amik már jobb képet szoktak adni az eszközről. Továbbá érdemes a véleményekhez becsatolt képeket is megnézni, gyakran olyan dolgok is kiderülnek róluk, amit a terméklapról nem tudunk meg (pl. csomagolás minősége)
Kosár, rendelés, fizetés
A megrendeléshez a feljebb említett Buy Now vagy Add to Cart gombra kell kattintani. Én az utóbbi opciót ajánlom, akkor még egyszer átnézhetjük a kosarunkban, hogy biztosan a jó terméket választottuk. Amint rákattintunk, ez az üzenet jelenik meg.
Ha végeztünk a vásárlással, ugorjunk a Kosarunkhoz és véglegesítsük a rendelést.
Látható, hogy a kosárban lévő termékeket egyesével, vagy akár együtt is megrendelhetjük. Érdemes odafigyelni, nehogy véletlenül a kosárba maradt terméket is megvegyük, illetve még egyszer ellenőrizzük le, hogy stimmel-e a darabszám, szállítási mód, összeg stb. Ezután kattintsunk a rendelésre, ahol ezt a képet fogjuk látni:
Ha rákattintunk a Confirm & Pay gombra, elmentett kártya esetén (erről is később) az oldal automatikusan levonja az összeget, ha nincs elmentett kártyánk, akkor a fizetési oldalra kalauzol minket.
Itt tudjuk véglegesíteni a fizetést, illetve lemondani azt. A lemondással maga a rendelés nem törlődik, hanem a My Orders (Rendeléseim) oldalon, mint fizetetlen rendelés továbbra is ottmarad és akár később is kifizethetjük. 24 óra után azonban automatikusan törli a teljes rendelést az oldal.
Fizetési módok - Alipay
A fizetési oldal alapján ezen fizetési módokat használhatjuk AliExpressen Magyarországról:
Mint látható, az egyik legnépszerűbb online fizetési szolgáltatás, a PayPal nincs közte. Ennek oka rendkívül egyszerű, az Alibaba (az oldal tulajdonosa, illene emlékezni a bevezetőből) ugyanis rendelkezik egy nagyon hasonló Alipay nevű szolgálatatással, az AliExpressen pedig exkluzívan csak ezt engedi használni. Az Alipay gyakorlati haszna kb. abban kimerül, hogy nem kell minden rendelésnél megadni a bankkártya adatainkat, hanem megjegyzi azt. A féltve őrzött kártyaadatink végül így is, úgy is eljutnak a céghez. Az Alipayt elérhetjük az AliExpressről is, de néhány plusz adatot és egy külön jelszót kell megadni használatához.
Rendelés követése, garanciák
A rendelés követésére a My Orders menüpont alatt van lehetőségünk. (A pendrive-ot és a hangszórót csak a cikk kedvéért rendeltem meg, de lemondtam utána)
Kattintsunk a Track Order gombra, ahol követhetjük a rendelést.
A rendelés után az Alinak jóvá kell hagynia a fizetést, majd feldolgozási idő is van. Ezután átadják a kiválasztott postának, logisztikai cégnek, akik kihozzák a küldeményt. A maximális szállítási idő 60 nap szokott lenni, néhány eladó kevesebbet is vállal a szállítási módtól függően. Ha nem érkezik meg a csomagunk időben, vagy megérkezik, de sérült, nem felel meg a leírtaknak vagy szimplán valamilyen okból kifolyólag még sem szeretnénk azt a terméket, lehetőségünk van Dispute-ot nyitni.
Dispute
A dispute szó vitát jelent, az AliExpressen így hívják, amikor panaszt akarunk tenni, vagy vissza akarjuk küldeni az árut.
Dispute nyitására, ahogy említettem több okunk is lehet. Határideje a szállító által vállalt maximális szállítási idő + 15 nap, azaz a legtöbb esetben a rendeléstől számított 75 nap. Két főbb kategóriája van: az egyik a Refund Only, ez esetben visszakérjük a pénzünket, mert nem érkezett meg a termék vagy hibás, nem felel meg a leírásban szereplőknek. A másik opció a Return Goods, amikor vállaljuk, hogy visszaküldjük a terméket és utána kapjuk vissza a kifizetett összeget, de ilyenkor nekünk kell állni a postaköltséget, ami igencsak borsos lehet. Az utóbbira viszont akkor is lehetőségünk van, ha csak szimplán meggondoltuk magunkat és még sincs szükségünk a termékre. A pénzvisszatérítés mértéke pedig változó lehet. Van, hogy a teljes árat visszakapjuk, néha csak egy bizonyos összeget,
ha pl. sérülten érkezik vissza az eladóhoz a termék. Sőt, elég pofátlanság, de ha hibás terméket kapunk és értelemszerűen nem akarjuk visszaküldeni, akkor az AliExpress szabályzata szerint csak részleges pénzvisszatérítésre van jogunk (de természetesen arra is lehetőségünk van, hogy kérjünk egy új, működő példányt ingyen).
A dispute nyitás menetét nem szeretném lépésenként bemutatni, mert elég sokféle opció van, ráadásul egy rövid leírást is kér az oldal a hibáról, ezért érdemes egy angolul tudó ismerős segítségét kérni, ha nyelvi problémákba ütközünk (mondjuk az eladók válaszának értelmezéséhez néha az is kevés, ázsiai barátaink között kevesen tanultak anglisztikát).
Egyéb funkciók, okosságok
Itt szeretném még bemutatni az AliExpress néhány egyéb funkcióját, ami hasznos lehet, de eddig nem került még szóba.
Továbbá rendeléseknél érdemes odafigyelni a vámhatárra. Néha előfordulhat, hogy az Aliról érkező nagy értékű csomagok is átcsúsznak az ellenőrzésen de érdemes úgy rendelni, hogy ha Áfát vagy Vámot kell fizetni, akkor is megérje. Hivatalosan ezek az értékhatárok rendelt termékek esetében:
Mint látható itt az összegek euróban vannak, de az Ali dollárban kereskedik. Egy termék pontos árának kiszámításához itt találjátok az aktuális dollár devizaárfolyamot (az eladási, azaz a jobb oldali oszlopot kell nézni), ebből pedig át lehet számolni euróba.
Fontos hogy bár ezek a szabályok jelenleg is érvényben vannak, viszont jött egy új törvény, melynek értelmében kb. 42 dollárig lesz Áfamentes a rendelésünk!
GearBestről EU Expressel és Banggoodról European Direct Mailel rendelve Áfa és Vám mentes lesz a rendelésünk!
Európai raktárból történő rendelés esetén szintén nem kell aggódni extra az költségektől!
Az útmutatóért köszönet Szénási Beninek!
Lájkold a blog facebook oldalát, ahol további akciókat és érdekességeket találsz!
Csatlakozz facebook csoportunkhoz is!