Pár éve még elképzelhetetlen volt hogy egy könnyen repülhető többcsatornás minihelikopter bárki számára elérhető legyen. A technika rohamosan fejlődik, az árak egyre csökkennek, cserébe egyre kifinomultabb játékokat vásárolhatunk. A Quadcopterből is rengeteg féle kapható, de lassan az egyszerűbb modellek is olyan vezérléssel rendelkeznek melyeknek irányításával bárki elboldogulhat. A korábbi sok szakértelmet, rutint és gyakorlást igénylő repülős modellek helyett mára eljutottunk a bontsd ki éj játssz kategóriába. Természetesen továbbra is vannak olcsóbb, egyszerűbb típusok de korábbi kudarcaimból kiindulva (se türelmem, se időm nincs betanulni) egy olyan modell mellett döntöttem ami rengeteg érzékelővel rendelkezik és automatikájával segíti a kezdő pilótákat.
A Hubsan X4-es-re esett a választásom melyről rengeteg jót olvastam a fórumokon és a youtube is teli volt repülős videókkal. Fontos szempont volt még az hogy lehessen hozzá pótalkatrészeket kapni.
A doboz
A dobozban volt a helikopter, az akkumulátor, az aksi töltéséhez egy USB-be dugható kis méretű töltő, 4 db csere propeller és az angol nyelvű leírás.
Kinézet, felépítés
Az aprócska helikopter (alig 12 cm) a legegyszerűbb felépítésű, a négyágú propeller tartó lábak mindegyikén található egy propeller (5.5 cm), egy irányjelző led, az alján pedig egy gumi ütközés csillapító. A test hosszúkás, formájáról alig állapítható meg melyik az eleje és melyik a vége. Ebben segítséget nyújt hogy a készülék házán szemből két kicsi led is világít, az első propellerek fehérek és a mellettük lévő ledek színe kék. Hátul feketék a propellerek, ott a ledek színe fehér. Repülés közben a fekete propellerek szinte nem is látszanak és szerintem a kék és a fehér ledek annyira nem különülnek el, jobb lett volna pirossal a hátsókat. Az aksit hátulról kell belecsúsztatni és egy tápcsatlakozóval csatlakoztatni majd a vezetéket visszatolni a készülék házba.
Beüzemelés
Az akkumulátort feltettem tölteni, amíg töltődött gyorsan átfutottam a hozzá adott leírását. Szerencsére nem túl hosszú és tényleg hasznos infók voltak benne. A legfontosabb volt hogy először a quadcopter-be bele kellett helyezni az aksit úgy hogy a csatlakozót is a gép testébe kellett gyömöszölni. Utána lehetett a távirányítóba rakni a 4 db AAA aksikat. Bekapcsolás előtt ellenőrizni kell hogy a gáz teljesen le van-e véve, utána lehet csak bekapcsolni a távirányítót is. A helikopterbe az aksi behelyezése után a 4 kis irány led addig villog amíg az adót is be nem kapcsoljuk, ekkor egymásra hangolódnak és indulhat a móka. A biztonság kedvért tettem rá egy tanulókeretet is hogy a propellerek ne sérüljenek. Itt egy hibát el is követtem, a propellereket nem ugyanoda tettem vissza így elsőre nem szált fel, de sikerült hamar rájönnöm a hibára. Átfutottam még melyik joystick mire való és már indulhatott is a móka.
Repülés
A gázt óvatosan félig ráadva elkezdett emelkedni. Elsőre nem akartam magasra, így a föld felett 20 centire emelgettem és repülgettem ide oda. Először kicsit aggódtam hogy elég-e gyakorolni egy másfél méter átmérőjű szabad terület de kis ügyességgel nem volt gond. Az első ami meglepett hogy rendkívül stabil, magától stabilizálja a függőleges tengely körüli forgást, szerencsére ezt korrigálni nem kell. A távirányítón a bal oldali karral lehet a magasságot állítani. Ez rendkívül érzékeny, kb. félig kell feltolni hogy emelkedjen a helikopter, ha egyszer emelkedik akkor folyamatosan teszi vagyis a plafont könnyű megcélozni. Ha hirtelen maximumra toljuk akkor fél másodperc alatt már fel is csattan rá vagyis nagyon érzékeny. A bal oldali karral lehet jobbra és balra forgatni a gépet amit az elején nem érdemes babrálni ugyanis 90 fokkal balra elforgatva a gépet az előre parancs esetén a gép máris balra repül és gyorsan összezavarodunk az irányokkal. A jobb oldali karokkal lehet az előre, hátra, jobbra és balra bólintást, ezzel együtt a haladást vezérelni. Ez magától értetődő, azt kell figyelembe venni hogy még ennek a kicsi szerkezetnek is van lendülete így az előre haladásból hátra kapcsolva csak egy kis késleltetéssel tud menni. Érdemes lassú, finom, megfontolt mozdulatokkal vezetni mivel könnyen túlreagálhatjuk az eseményeket illetve az elején biztos hogy reflexből más kart is elmozdítunk és egy mentés már is katasztrófába torkollik. Az egész irányításában a legnehezebb hogy a gáz kart folyamatosan, tized milliméteres mozdulatokkal kezelnünk kell. Lebegni elsőre nagyon nehéz vele mert vagy süllyed, vagy emelkedik a gép, illetve ahogy merül az elem, úgy kell fokozatosan tolni feljebb a gázkart is. Az akkumulátor lemerülése esetén elkezd mind a négy led villogni, majd fél perc után pár másodperc alatt leveszi a propellerekről a teljesítmény így ott száll le ahol éppen van.
Strapabíróság
Jól vizsgázott a strapabíróságból a mini helikopter, eddig legalább harmincszor zuhant le vagy ütközött és alig van nyoma. A propellerek nincsenek rögzítve, csak a tengelyre szorulnak. Ha valami megakasztja őket akkor vagy megállnak, vagy ha túl nagy a lendületük akkor lepördülnek a tengelyről. Könnyen vissza lehet nyomni őket a helyükre. A becsapódás erejét propeller tartó karok alján található gumibakok fogják fel, illetve maga a tartó kar is fél centit meg tud hajolni így jelentősen csökken a becsapódás ereje. A propellereknek minimális a légellenállásuk és autórotációra nem lépesek. Zuhanáskor jellemzően még is van valamennyi felhajtóerejük. Ennek ellenére én inkább azt találtam ki ha nagyon rosszul sikerül az irányítás akkor azonnal visszaveszem a gázt, a propellerek fél másodperc alatt leállnak és egyszerűen elkapom a quadcoptert.
Veszélyesség
Bár a leírása külön kiemeli milyen veszélyes kis szerkezet, valójában nem kell félni tőle. A propellerek bár kemény műanyagból vannak és valóban nagyon gyorsan forognak, maximum felszíni sérülést tudnak okozni. Természetesen ha már atom stabilan tudjuk lebegtetni a gépet akkor se próbáljuk meg megnyalni a propellerek végét vagy szőlőszemeket szállítani a szánkhoz. (de ha már próbálkozunk, mindenképp menjen egy kamera is :))
Kamera
Biztos vagyok benne ha valaki beszerez egy ilyet, az első gondolata az hogy szereljük fel valamivel. Mi mással mint kamerával (és rakétákkal :)) A korábban tesztelt kulcstartó kamerákat tipikusan ilyen célra (is) szokták használni. Természetesen egy ilyen szerkezetre kár lenne tenni egy olcsó, tíz ezer forint alatti kamerát így én is a korábban már szuperül bevált és nagyon jó képminőséget produkáló #18-as verziójú riasztó formájú HD kamerával próbálkoztam. A súly itt kritikus mivel az egész quadcopter alig 36 gramm, sokat gondoltam nem fog elbírni. A #18-as HD kamera 20 gramm, lebontva a készülék házát 13g. Celluxxal rögzítettem úgy hogy a kamera elektronikája a készülék tetejére kerüljön, a propellerek pont felette siklanak el, az akkumulátor pedig a quadcopter alá kerültek. A kamera lencséje egy egy centiméteres szalagkábelen van így tudjuk előre és lefelés is irányítani, ha lefele néz, akkor sincs lejjebb mint a repülő lábai. Felszálláskor nagyszerű volt hogy maga az elektronika egyensúlyozza ki a gépet így nem kell pontosan a súlypontba illeszteni. A kamerával kicsit nehezebben de ugyanúgy fel tudott emelkedni, vagyis a súlyának 55%-át meg is tudja emelni! Remek kis videókat lehet vele készíteni. A hang felvételét ki is lehet kapcsolni mert a rotorok magas frekvenciájú zümmögése nem ad túl sokat a videóhoz. A HD kamera valódi 720p-ben rögzített, ami kiváló képminőséget eredményezett.
Ennek ellenére megpróbáltam a Mobius Full HD-s kamerával is, mely már kicsit nagynak tűnt, de a képminősége még a #18-ast is veri. A súlya ennek már 38 gramm volt, vagyis nehezebb mint maga a minihelikopter. Sajnos ezzel már nem boldogult el, bár látszott, hogy a határán van annak hogy elemelkedjen, de ha sikerült is volna, az aksi merülésével akkor sem maradt volna fent sokáig. Talán ha a készülékházat itt is lebontaná az ember, sikerülne de nem akartam egy ilyen drága kamerát elsőre szétnyomni. Talán majd később.
Ami tetszett: Precíz, jól irányítható, szobában is jól repülhető, hatalmas élmény :)
Ami nem tetszett: alapból csak 5-7 percet tud repülni de kapható hozzá dupla aksi is. A gáz kar nagyon érzékeny és folyamatosan korrigálni kell a lebegéshez illetve az aksi merülését kompenzálnunk kell
Itt pedig egy Teszt olvasható a használatáról.
Frissítés
A cikk írása óta nagyon sok remek quadcopter jelent meg, érdemes körülnézni a Banggoodon az újdonságok között.
Vásárlás előtt érdemes tájékozódni Magyarország legjobb quadcopter blogján is: quadkopter.blog.hu