A Xiaomi márka egyre kedveltebb itthon is. Készített már elektromos rollert, ami Xiaomi M365 névre hallgat és gyorsan a legnépszerűbb elektromos roller lett. Most egy M365 Pro névre hallgató rollert dobott a piacra, ami a klasszikussá vált rollerének továbbgondolása. Korábban már írtam róla, mi a különbség az M365 és M365 Pro között, lássuk most, hogy mit tud valójában!
Doboz
Nagyméretű és nehéz dobozba kapjuk a rollert, amihez kapunk egy töltőt, használati útmutatót és egy szelep hosszabbítót, hogy feltudjuk fújtatni a gumit. Mivel épp nem szállítottak elektromos rollereket a futárcégek, ezért a dobozt betekerték háztartási csomagolópapírba...
Kinézet
A Xiaomi adott a dizájnra, szép fekete alumínium rollert dobott össze, időnként megspékelve piros színnel, pont ez adja meg a szépségét. A kijelző gyönyörű fényes lakkozott műanyag fedelet kapott, ami valóban gyönyörű.
Beüzemelés
Amint kivettük a rollert a dobozból, össze is kell szerelnünk. A jó hír az, hogy kapunk hozzá imbuszkulcsot, illetve gyerekjáték az egész. Ezután még a fékbeállítást kell elvégezni, ez már egy picivel nehezebb lesz. Ha nem boldogulnánk vele, akkor érdemes segítséget kérni egy kerékpár boltól. Továbbá szükségünk lesz egy okostelefonra IOS vagy Android rendszerre, ugyanis itt fogunk tudni beállítani egy csomó mindent. A Xiaomi által ajánlott MI home-on kívül több alkalmazás is van, melyet érdemes használni, a legnépszerűbb az M365 Tools és az M365 Battery
M365 Tools indításkor figyelmeztet, hogy csak bizonyos Firmware verzióval működik, ha a legfrisebbet tesszük a rollerre, akkor nem biztos hogy tudjuk használni. Ha használni szeretnénk, akkor a Xiaomi MiHome indításakor ne frissítsük a rollert.
Részletes beállításokra nyílik lehetőség, többek között a tempomatra, visszatöltés erejére (KERS mód, melyet közepesnél erősebb fokozatra ne tegyünk).
Az akkumulátorról is részletes információt kapunk, így látni fogjuk, ha egy cella és ezáltal a roller kezd gyengülni. Ekkor elég csak azt a hibás cellát cserélni
Használat
A roller tömlős gumit kapott, tehát érdemes kikerülni az üvegszilánkos utakat. A roller nem rendelkezik lengéscsillapítással, rugózással, ennek ellenére érdemes keményre fújni a gumit, ami a komfortérzetet csökkenti ugyan, de elkerülhető a belső gumi kidörzsölődése. Sajnos az előző generációs rollernél az M365-nél hallottunk jó pár defektről, én 5 bar nyomásra fújtam a kereket, így tudom, hogy nem lesz gond. Ugyan létezik már tömör gumi, de annak sajnos nagyon kicsi a csillapítása. Az alap M365-höz hasonlóan itt is érdemes Slime-al és defekt gátló szalag berakásával csökkenteni a defekt esélyét.
A kerekek a megszokott 8.5 colosak, de a kormány egy kicsit magasabb lett, illetve a fellépő is hosszabb lett 4cm-el a korábbi generációhoz képest. Motor teljesítménye, 250wattról 300wattra nőtt, a terhelhetőség maradt 100kg, a végsebessége pedig maradt a 25km/h.
Viszont az M365 pronak nagyobb akkumulátora lett, így nagyobb hatótávra képes a roller, de ezzel együtt a töltési ideje is megnőtt, sajnos elég sokra, 8 óra. Az akkumulátor miatt megnőtt a roller súlya is, a 12.5kg helyett, 14.2kg. Ez még éppen a hordozhatóság határát súrolja.
Kormány, kijelző
Az első generációs rollernek egész jó lett a kormánya, kellően széles és magas, de az új Pro-nak még ettől is magasabb lett a kormánya 2cm-el. A sima M365-nek 114cm, a Pro-nak 116cm a kormány magassága a földtől mérve és 100cm a fellépőtől mérve. A fellépő hasmagassága 9cm, a teteje pedig 16cm magasan van, így kimondottan fárasztó sima rollerként használni. A roller hossza 110cm és 60cm hosszú a fellépője. A sima M365-nek csak ledek mutatták az akksi állapotot, illetve az eco módot. Az új Pronak viszont szép led kijelzője van, ami az akksi szintet a módokat, illetve a pillanatnyi sebességet mutatja. A kormány elején egy klassz ledes lámpa is helyett kapott, ami végre kellő fényt ad.
Akkumulátor, teljesítmény
Az M365 és M365 pro is 36voltos akkumulátorral rendelkezik, de a Pro nagyobb akksit, 12.8Ah-sat kapott. Így nagyobb lett a hatótáv de sajnos vele együtt a töltési idő is, ami 8-9 óra. Ez elég fájdalmas, főleg ha nem akarjuk éjszaka a töltőn hagyni. A gyárilag hozzáadott 1.7 Amperes töltő szerintem nagyon kevés, illett volna egy kicsit nagyobbat adni hozzá, de lehet a biztonság miatt inkább maradtak a jól beváltnál. A motor teljesítménye az első generációnak 250Watt, míg a Pro-nak 300Watt. Ez a kis különbség is érezhető, de a pro képes leadni csúcsteljesítményen 600Wattot. Sajnos a sebesség nem emelkedett, továbbra is csak 25km/h a sebesség ami természetesen egyedi Firmware-el emelhető.
Hatótáv
Igazából mind a kettő rollernek elegendő a hatótávja, ha nem terheljük túl és nem megyünk teljes sebességgel. A sima M365-nek 30Km a maximum, a Pro-nak 45km. Végeztünk egy tesztet a Pro-val. Budapest Flórián Térről indultunk a bicajos úton egészen Szentendrére, illetve vissza, és még tettünk egy pár kört a Margitszigeten, majd a Duna Aréna mögött, mert nem akart lemerülni a Pro. Persze csekély súllyal maximum 60kg-al volt terhelve, eco és 20-25km/h sebességgel mentünk, így meglett az 50km távolság. Nem gondoltam volna, hogy sikerülni fog. Persze a kedves barátom, akinek egy M365 extra akkumulátoros verziója van, és ő 90kg így bőven bírta az övé is.
Fékrendszerek
Fékrendszerből mind a kettő rolleren megtaláljuk mind a kettőt. Az egyik a tárcsafék a másik pedig a motorfék. A tárcsafék a megszokott módon teszi a dolgát, a motorfék pedig automatikus. A telefonos alkalmazásban beállíthatjuk milyen erősen fékezzen, itt 3 féle mód van, gyenge-közepes-erős (ez utóbbi nem ajánlott). Ez úgy működik, hogy amikor visszaengedjük a gázkart, akkor bekapcsol. Én szívesen láttam volna olyan lehetőséget, hogy az automatikus féket kikapcsolja, hogy guruljon a roller és amikor meghúzzuk a tárcsaféket egy kicsit, akkor kapcsoljon be a motorfék és ha szükség van erősebb fékezésre, akkor erősebben húzzuk a fékkart. Reméljük a jövőben lesz hasonló.
Használhatóság
Sajnos a Xiaomi elkövette azt a nagy hibát, hogy nem rakott rugózást egyik rollerében sem. Emiatt a hosszú utak, vagy az úthibák miatt eléggé ütnek és rázkódnak a rollerei. Persze ha 90kg-os ember áll és 4-5bar között van a keréknyomás, akkor ott van valamennyi csillapítás, de sajnos az én 60Kg-om alatt szinte semmi. De a nagyobb és szélesebb kerék azért jól jött, amikor térkőre vagy macska kövesútra tévedtünk. Ott elég szépen ment. Illetve az útban lévő vágásokat sem érzi meg. Összességében elmondható, hogy a tömlős kerekek jobban elnyelik az apróbb úthibákat, de a nagyobbakkal nem boldogul.
Jó hír, hogy aki nem szeret állni a rolleren, az vásárolhat hozzá ülést is. Én elég sokat használom a rolleremet, több mint 12,000km-ert ,,vezettem” le már, néha nekem is jól jött volna. A Xiaomi egy picit robusztusabb mérete miatt még-még éppen befér a boltba, talán még szólni sem szólnak érte. Az összecsukásra kicsit magasabb, mint az elődjének, de ez sem oléyan nehéz. Sajnos a víztől óvni kell ezt a modellt is, mert ez sem vízálló.
Ha ennyire sok a közös, akkor mi itt a Pro? Joggal kérdezhetnénk, hiszen majdnem minden paramétere megegyezik. Amiket a pro kapott és az előző generációnál hibaforrás volt:
- Hátsó lámpa kábelét sajnos hajlamos volt eldarálni, ezt kijavították.
- Tárcsafék bowdenje hozzáért a kerékhez, ami szintén eldarálódat bizonyos idő után.
- A kormány összecsukó zár sajnos többször okozott súlyos balesetet, mert eltört a kormányt tartó csavar, ezt elvileg javították, de érdemes kicserélni egy erősebbre a kis fémlemezt, ez pár ezer Forintból megvan.
- Nagyobb lett a féktárcsa, így nem melegszik túl, illetve biztonságosabban is megáll.
- Kapott egy nagyobb akkumulátort
- 3 féle módot, eco, dynamic, és sport módot, ezzel együtt egy klassz kijelzőt is kapott.
- 300watt motor, maximum 600watt leadásra képes.
Azt hiszem, így már egész klassz dolgokat kapunk. Bár a sárvádőre érdemes ugyanúgy 3D nyomtatott merevítőt szerelni és a sárvédő törést kiküszöbölni annak ellenére, hogy a korai verziókat leszámítva a hátsó lámpa vezetékét már egy kis fémlemez védi.
Sajnos gyorsabb nem lett a roller, amit én fájó pontnak ítélek, hiszen, ha már Pro...
De van egy jó hírem erre.
A sima M365--höz hasonlóan a Pro-t is lehet szoftveresen túlhúzni. Ez erősen nem ajánlott kategória, illetve garancia vesztéssel jár, láttam már emiatt tönkre menni rollert. Úgyhogy ezt döntse el mindenki magának, hogy szeretné-e igénybe venni vagy sem.
A szoftveres mókolási menetét nem szeretném leírni, ugyanis sok helyen ezt már megtették, illetve ezt ki kell kísérletezni. De én úgy éreztem, hogy ez a Pro roller még többet tud, mint gyárilag, így vettem a bátorságot és felhúztam a sebességet 30-35km/h-ig. Azt kell mondjam, hogy minden egyes indulásnál megkapar a kerék, és valóban megy 30-35kmh sebességgel. Nem hittem el, hogy mire is képes. Valóban bámulatos így a teljesítménye! Bár, ha folyamatosan túlterheljük, akkor az akkumulátor hamarabban merül, illetve, az élettartama is csökkenhet. De ahogy elnézem 1-2évnél tovább nem tartják meg a tulajdonosai. Szerintem érdemes egyszer kipróbálni, hogy valóban mit is tud a roller ,,kihegyezve” a biztonságos mértékig. Aztán ha nem tetszik, vissza lehet tenni a gyári szoftvert. Ez igaz a sima és Pro rollerre is.
Összegzés
A teszt végére megszerettem a rollert és igen kijelenthetem, hogy elfogadnám második rollernek. (persze szoftveresen túlhúzva). Nekem, ami tetszett benne az a tempomat bekapcsolását jelző sípoló hang, sokan frászt kapnak tőle, de nekem tetszik, illetve a csengő. Szerintem ez aranyos gesztus volt a Xiaomitól. Illetve rengeteg alkatrészt tudunk vásárolni, sőt sok 3D nyomtatott kiegészítők is állnak rendelkezésre. Egy amolyan tipikusan szép dizájnú hekkelős rollernek nevezném.
Teszt videó: https://www.youtube.com/watch?v=WROKVX97xV0&t=
Hol kapható
Áfa és Vám mentes szállítási móddal a GearBest oldaláról érdemes megrendelni. Vásárlás előtt írj a Facebook oldalunkra és nézek rá kupont!
GearBest, Gearbest lengyel raktár
Lájkold a Facebook oldalunkat, ahol további akciókat és érdekességeket találsz!
Csatlakozz Facebook csoportunkhoz is!
Az Elektromos rollerek és járgányok csoportját itt találod!
További elektromos roller tesztek.
A Xiaomi rajongók csoportját itt találod!